понеділок, 20 лютого 2012 р.

                                                                                                           Ірина Квасниця
 з книги «Дітям про державну і рідну мову в Україні»
         серія «Родинна книга», 2012 рік

Рідна мова материнська - основа розвитку і становлення особистості дитини

    Рідна мовамова, з якою людина входить у світ, прилучається до загальнолюдських цінностей у їх національній  своєрідності.
На території України проживає, за результатами Всеукраїнського перепису населення 2001 року, 37,7 млн. українців (77,8%), які складають титульну українську націю, що дала назву нашій державі – Україна і подарувала нам державну мову – українську. Поряд з етнічними українцями в Україні проживають представники більше 130-и національних меншин. Предки цих людей прийшли на нашу землю в різні історичні епохи і Україна є Батьківщиною для 10 мільйонів білорусів, росіян, молдаван, поляків, євреїв, болгар, греків, гагаузів, чехів, угорців. 
Висвітлюючи питання вивчення рідної мови, звернімо увагу на те, що рідною мовою для кожної людини є мова її матері.
Перші слова – колискову пісню матері дитина чує з перших днів свого народження. Ці слова асоціюються у дитини із безпекою, затишком, любов’ю і турботою. Вперше за матір’ю малятко пробує лепетати свої перші слова: «мама», «тато», «баба», «дідо», «ляля» і т.д. і ідентифікувати їх звучання з конкретними особами і предметами.
Людина стає свідомою, оволодіваючи мовою своїх батьків. Тому  у всіх народів поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного краю, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни, тобто рідна мова сприймається не просто як засіб комунікації, не тільки як знаряддя формування думок, а  як одне з головних джерел патріотичних  почуттів, як показник духовної сфери людини. Письменники поетизують рідну мову так само, як і рідний край, його пейзажі, як свій народ.
Небайдужість до рідної, материнської мови посилюється тим, що від першого сказаного дитиною слова до її повного занурення в океан слів триває постійна творча робота думки, тоді як оволодіння іншими, нерідними, мовами — це вже не стільки пізнання, скільки перекодування пізнаного, супроводжуване активною роботою пам’яті. Як формування людського організму повторює історію розвитку живої природи, так і розумовий розвиток окремої людини проходить той шлях, яким ішло все людство. Якщо знання про світ здобувається внаслідок порівняння між собою різних його складових, то шлях до виникнення понять про предмети і явища об’єктивного світу в різних етносах пролягає через неоднакові зіставлення і порівняння. Наприклад, українське повітря асоціюється з вітром, а російський воздух з духом, диханням; українське вікно — з оком, а болгарське прозорец із прозиранням, прозорістю. Зрештою, коли зіставляються між собою повітря і воздух, вікно і прозорец і т. п., то значення цих слів, а отже, й понять, що стояли за ними, ідентифікуються.
Таке ж уявлення виникає і тоді, коли засвоєне з дитинства слово зіставляється зі словом іншої мови: утотожнення відбувається поза етимологічними зв’язками слова рідної мови з іншомовними відповідниками. Отже, мислячи іншою, нерідною, мовою, людина оперує поняттями, але відривається від тих первинних асоціацій, які западають у свідомість дитини при пізнанні навколишнього світу.
Рідна мова єднає, консолідує народ у часі і просторі. Тому-то духовні лідери різних націй постійно звертаються до своєї мови як до основи народності, найбільшого духовного багатства, животворного джерела повноцінного розвитку.
У зверненні до носіїв української мови М. Рильський писав: «Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови». В. Достоєвський – великий російський письменник, відзначаючи вагоме значення засвоєння дитиною у ранньому віці рідної мови, писав: «Лишь усвоив в возможном совершенстве первоначальный материал, то есть родной язык, мы в состоянии будем в возможном же совершенстве усвоить и язык иностранный, но не прежде». Білоруський письменник У. Короткевич у своїх творах звертає увагу на  генетичний зв'язок поколінь через вивчення і спілкування рідною мовою:

«Хто забыў сваіх продкаў - сябе губляе,
Хто забыў сваю мову - усё згубіў.»  

Чужа мова, насаджена в ранньому віці, гальмує розумовий розвиток дитини. Учені підтвердили геніальний здогад німецького вченого- енциклопедиста Вільгельма Гумбольдта, висловлений у ХVІІІ ст., що мова у вигляді коду існує в нейроклітинах людського мозку і генетично передається від батьків до дітей. Вивчення мови дитиною йде як розшифрування коду. Мало того, мозок людини має ділянки, функціональне призначення яких за-програмоване  на майбутнє.
Як стверджував видатний український мовознавець Олександр Потебня, мислення дитини повинно формуватися на ґрунті рідної мови і доки воно не дозріло, доки не сформувався остаточно мовно-розумовий апарат, двомовність є шкідливою. Давно помічено, що маленькі діти (слов’янських народів), коли вчаться розмовляти, самі створюють слова та їх форми, іноді несвідомо, за принципами давньоруської мови. Це ще один доказ того, що мова передається генетично з роду в рід, від дідів і прадідів онукам. Павло Мовчан пише у своїй статті: «Мова — це п’ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери призводить до утворень своєрідних озонних отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ... Мова — це певним чином і антропологія. Зміна мови не може не позначитись на зміні антропологічного типу. Зменшується об’єм пам’яті, відповідно зазнають змін і півкулі мозку. Якщо замість 40 найменувань криги у балкарців чи 30 назв снігу у ненців вживається лише одна — просто «сніг», і просто «крига», то, зрозуміла річ, це не може не позначитись на всіх параметрах того чи іншого генотипу».
Ще в 50-х роках Дж. Берко переконливо показала, що діти не просто імітують те, що вони чують, а створюють гіпотези щодо мови і перевіряють їх. Ще більше вражає те, що у всіх культурах діти успішно навчаються своїй рідній мові і починають говорити на ній вільно, за допомогою чи без допомоги дорослих. Цей загальний результат переконує нас у тому, що люди володіють деякою універсальною і вродженою здібністю до опанування мови. Згідно припущення американського лінгвіста Н. Хомського, люди мають апарат засвоєння мови – вроджені здібності в сфері синтаксису, граматики і прагматики. Саме цей  «апарат дає змогу всім нормальним дітям усіх культур навчитися своїй рідній мові і вільно нею говорити”».
Саме завдяки опануванню рідною мовою, в атмосфері неповторного духовного спілкування з батьками, дитина розпочинає активно засвоювати і відтворювати соціальний досвід, культуру поведінки і особливості поглядів на світ. У родині дитина вперше усвідомлює і вибудовує власний „Я-образ”, починає ідентифікувати себе як суб’єкт міжособистісних стосунків у сім’ї, опановує прийнятні норми поведінки. Це може відбуватися і в умовах стихійного впливу різних життєвих обставин родини, однак визначальну основу закладає лише виховання, що здійснюється в сім'ї на підґрунті народної педагогіки. Саме народна педагогіка найповніше відображає особливості народного буття та світогляду, весь різнобарвний спектр етнічної ментальності. Запорука національного самоусвідомлення – саме в родині.
Велике психологічне значення має ім'я-наречення дитини – давнього звичаю, пов’язаного з вибором імені для новонародженого. Вважалося: ім’я визначає долю людини. Сучасні психологічні спостереження засвідчують, що слово-ім’я – перший усвідомлений образ власного «Я». Нагадаємо один з рідномовних обов’язків, про який говорив І. Огієнко: «Бережи своє особове ім’я й родове прізвище в повній національній формі й ніколи не зміняй їх на чужі. Найменша тут зміна – то вже крок до винародовлення».

Отже, адаптація до сучасного педагогічного процесу надбань народної мудрості, звернення до духовних джерел етносу є необхідною умовою для усвідомлення національної самобутності і самоусвідомлення своєї неповторності. Через це реалізація принципу народності у вихованні (насамперед навчаючи дітей рідною мовою, враховуючи багатовікові культурно-виховні традиції) має бути аксіомою будь-якої педагогічної технології і, безумовно, керівним постулатом для батьків.

Мода на навчання дітей іншої мови у ранньому віці призводить до серйозних психічних і моральних деформацій свідомості дитини. Саме у віці до 6 років у дитини формуються риси характеру, закладається шкала морально-етичних цінностей, формується особисте «Я» через створення «образу нормальної людини», носія основних морально-етичних рис роду, народу, нації. Прийде час – це вік 6-7 років, коли у європейських народів у давні часи проходили перші обряди ініціації дітей і батьки матимуть змогу віддати дітей в науку до учителів і навчати їх і різним мовам, і давати основи різноманітних знань.
Рідна мова – це найкоротший, найефективніший шлях до самопізнання, до пізнання душі власного народу.



В статті використано роботи, які радимо прочитати і вам:

Велехова Н. Укрощение языка // Сов. культура. — 1989.— 14 січня.
Джапаридзе 3., Стрельников Ю. О различиях в плаче новорожденных разной национальности и пола // Экспериментально-фонетический анализ речи.— Л., 1984 (пр.),— Вып. 1.
Кононенко П.П. Національна педагогіка в реформуванні освіти / П. Кононенко // Освіта і управління. – 1997. – Т. 1. – № 3. – С.19–30.
Крайг Г. Психология развития / Грэйс Крайг. – СПб.: Изд-во „Питер”, 2000. – 992 с.
Мацумото Д. Психология и культура / Давид Мацумото.СПБ: прайм-ЕВРОЗНАК, 2002.
Потебня А. А. Язык и народность. «Вестник Европы», 1895, т. 5, кн. 9;
Розенталь. Д., Теленкова М. Словарь-справочник лингвистических терминов.— М., 1985.— С. 271.
Срезневский И. И. Об изучении родного язьгка вообще и особенно в дет. возрасте. СПб., 1899;
Ушинский К. Д. Руководство к преподаванию по «Родному слову». СПб., 1911.

четвер, 29 грудня 2011 р.

Веселого 2012 Нового Року та світлого Різдва Христового!
Добра, Щастя, Миру та Злагоди Вам і Вашим родинам!

До столу в Свят – вечір сіда Україна,
Зібравши свій рід у честь Рождества,
Вітає колядками Божого сина –
Малого Ісуса Христа!
Даруй нам, Ісусе, і щастя, і долю,
Дай силу творити добро!
Здолати недолю, відстояти волю,
Відкинути кривду і зло!
Нехай від яскині по всій Україні
Нам сяє Різдвяна зоря!
І правдою сильні в єднанні родиннім
Небесного славим Царя!

Президент Асоціації «Спадщина України»     Ірина Квасниця

Роздуми над минулим і як жити далі…

Завершення календарного року завжди супроводжується підсумками прожитого періоду життя окремою людиною, суспільством, державою.
У 2011 році, внаслідок розвинутої комунікаційно-інформаційної сітки, ми спостерігали за стихійними лихами, що потрясали планету; локальними війнами, що буквально підірвали громадянський мир в державах Близького Сходу і Північної Африки; безконечні судові процеси за кордоном і в Україні. Величезні хвилі негативу раз по раз накривали нас з телевізійних екранів, накладаючись на соціальні негаразди в українському суспільстві, в свою чергу провокуючи соціальні страйки і маніфестації. Складалося враження, що який демонічний режисер крок за кроком намагався втягнути Україну і її народ у постановку трагедії, що називалася «кінець світу, прогнозований древніми жрецями майя»…
Та, на щастя, на нашій благословенній землі вдалося зберегти громадянський мир, встояти на центристських позиціях в питаннях європейської і євроазійської інтеграції… І, найголовніше, зберегти в своїх душах любов до рідної землі, повагу до своїх батьків, відчуття обов’язку і небайдужості за долю своїх дітей. Цим ми відрізняємося від інших народів і кожною клітиною своєї душі незгодні з тими, хто нав’язує нам чуженецькі цінності, проповідує культ грошей, насильства, незгоди, заздрощів, закликає до братовбивчої громадянської війни і неспокою. Такі заклики ніби й караються законом, але у «кликуна» депутатська недоторканість то й заклик «узяти вила» не підлягає законодавчому переслідуванню, бо то вже «політичний мотив»…
Єдине, що нас усіх єднає – це втома від брехні і малювання нових проривів, реформ і реформочок. А може, час зупинитись і відшукати ту єдину гармонію розуму і серця, яка дасть нам можливість творити: творити потужну економіку, творити нові технології, творити освітні програми для наших дітей і онуків, творити такі реформи, щоб наші батьки не вмивалися сльозами розчарувань і прикрість не роз’їдала їх душі, коли вони рахують свою пенсію. І не в тому проблема, що вона є такою якою є. А проблема в тому, що на ці гроші практично дуже важко прожити, тобто їх реальна вартість набагато нижча прожиткового мінімуму. Ми – громадяни держави, не можемо собі дозволити багатьох благ не тому, що мало заробляємо. Живемо ми бідно, бо наші гроші не підтверджені золотим запасом казни, є віртуальними і нереальними.
Кожен уряд, який приходить до влади, в кінці своєї каденції впирається лобом в стіну, бо не можна з кишені дістати більше, ніж туди поклали податки. Не можна безконечно обдирати працюючих, бо врешті–решт має прийти розуміння, що краще пильнувати і годувати корову, яка дає кожен день сім літрів молока, ніж її зарізати, з’їсти м'ясо, а молока назавтра не буде взагалі…
І ще одне тривожить… Цього року у нас чергові вибори. І не так важливо, кого обираємо і куди. Знаємо наперед, що знову нам будуть брехати і святі, і грішні, і нинішні, і вчорашні, одягаючи на себе вінки великомучеників і білі ризи праведників. Не знаю хто і як, а я не вірю. Бо одні і другі – влада, і 20 років з екранів телевізорів ми бачимо одні і ті ж обличчя – але брешуть усі. Бо якби дбали за Україну, то в першу чергу дбали б за освіту своїх дітей та онуків. Дбали б за соціальний статус вчителя, за достойну оплату його праці. Кожна людина має батька-матір і має вчителя, який не тільки вчить грамоти, а вчить жити і вижити у цьому світі. Колись Наполеон сказав: «Хто не хоче годувати свою армію, той годуватиме чужу!» А я скажу вам наступне: хто не хоче фінансувати освіту молоді власної держави, не дбає про достойну оплату тих, хто вчить молоду ґенерацію громадян держави – завтра своєї держави мати не буде. І буде знову боротись за незалежність, котру в черговий раз проциндрили. І суть тут не в відремонтованих приміщеннях і комп’ютерних класах, хоча і це є важливим кроком. А суть у громадянському і державному замовленні на тип завтрашнього громадянина України. Яким він повинен бути в морально-етичному плані, якими знаннями володіти, якою має бути внутрішня суть духу цієї майбутньої людини? В якій державі і під чиїм сонцем Ви, панове, хочете доживати свій вік?
Кінець року – це і є той час, коли треба хоч на мить уявити своє майбутнє і майбутнє своєї держави. Не давайте відповіді мені, скажіть правду собі, своєму сумлінню і… підкоректуйте свої плани і дії. Щоб було по совісті, по справедливості, в ім’я і на благо рідної землі і держави нашої України.
Веселих свят і мудрих правителів бажаю усім нам, дорогі краяни!
З нами Бог і Україна!

Завжди з Вами,
         донька, сестра, мати, дружина, громадянка
                                                                Ірина Квасниця    

29.12.2011 р.
м. Київ
Асоціація «Спадщина України»

вівторок, 23 серпня 2011 р.

ВІТАЮ З ДНЕМ НЕЗАЛЕЖНОСТІ, УКРАЇНО!

Усіх громадян України, усіх українців за кордонами нашої Батьківщини вітаю з найголовнішим святом нашої землі – Днем Незалежності.
 Ми – нащадки славного народу, що впродовж сотень літ мріяв про свою державу, боровся із загарбниками і щоденно, ціною своїх життів, наближав цей світлий день. День Незалежності – це свято із присмаком солоних сліз на губах, це щирий жаль за тими молодими життями, що могли стільки зробити доброго і світлого для своєї землі, народити і виховати своїх дітей… Але на вівтар СВОБОДИ і НЕЗАЛЕЖНОСТІ вони поклали те найдорожче, що має людина – своє життя. Не марною була їх жертва і їх боротьба. Маємо свою державу, визнану усіма державами світу. Маємо у своєму володінні багату природними і людськими ресурсами землю. Але на десь на дорогах борні розгубили ми здатність бути щасливими і жити в гармонії з собою, з іншими людьми і з Богом. Будуємо храми – але жити за Божими законами виявляється важче, ніж говорити. Маємо свободу вибору – але ті, кого ми вибрали, не чують нас і не працюють на  благо Громади. Маємо мир – але постійно шукаємо ворога у сусідові чи братові  і погрузли у судилищах. Яке ж воно Щастя і чому воно знову десь сховалось за горизонтом, як вечірнє сонце ?
Відродити гармонію у душах і суспільстві, стати господарем кожній громаді у кожному селі, містечку чи великому мегаполісі, виховувати своїх дітей добрими, світлими, грамотними, бути здоровими і щасливими я бажаю усім нам. Наша доля, наше життя, наша держава у наших руках.
З святом, дорогі співвітчизники! 
  З нами Бог і Україна!

                                                     
                                                           Ірина Квасниця
                Президент Західно – Української Асоціації
                                                     «Спадщина України»


24 серпня 2011 року

середа, 23 лютого 2011 р.

"Нова стратегія внутрішньої політики України - роздуми про майбутнє"

             Ірина Квасниця
 Президент Асоціації «Спадщина України»


         
Україна - держава – факт, який відбувся. І нам, громадянам України, незалежно від віросповідування, етнічного походження чи атеїстичних уподобань, треба налаштуватися на працю: працю над своєю освітою, працею для хліба насущного, працею для процвітання власної держави. Як тільки заходить розмова про працю – в частини населення це викликає агресію і алергію на слово «Творити». Бо творити завжди важче, ніж боротися. Можна світ і своє місце в ньому сприймати, як боротьбу. А у мирний час як бути? Аналізуючи сучасну політичну ситуацію в Україні і виправдовуючи бездіяльність, чи відвертий державний саботаж, відповім: знайти внутрішнього ворога (політичного опонента), і визначити хто винен із сусідів, тобто знайти зовнішнього ворога, і виправдати нашу нездатність навести порядок у власному домі. Це щодо боротьби…
         Але звідки народжується неприязнь, нерозуміння, невміння слухати один одного і найголовніше, немає бажання почути один одного? Одні пропонують вилучити із шкільних програм вивчення російської мови, бо вона нагадує про імперське минуле, інші пропонують писати підручники з історії України разом із сусідами: поляками, росіянами, турками, бо 600 років у нас спільної історичного співжиття. Але панове, то були не найкращі роки життя українського народу: без своєї української держави; 870 актів: заборони на друкування книжок, періодичної літератури українською мовою, 100 років заборони на початкову українську школу і т.д., а тисячі українців проданих на невольничих ринках у ХІІІ-ХУІІІ ст.? Хіба не з тих далеких часів у свідомість колонізованого українця вбито стереотип : «Українською мовою розмовляє тільки село»…чи «Тільки селюхи дотримуються традиції..» Психологію меншовартості нав’язували віками, тому маємо складну соціальну ситуацію в державі, але це є тема іншої статті. Ясно й інше, що створюючи спільні підручники, іноземні вчені будуть лити воду на свій млин, а ми знову вчитимемо дітей на  напівправді, але «правда в кожного своя», а в «нашій хаті, наша правда..».
 Настав час написати виважені, толерантні підручники, із поданням історичних подій і історичних постатей України.
Настав час впровадити у життя положення Конституції України ст.10  «Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови у всіх сферах суспільного життя по всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування»
         Шановні опоненти! Не треба нічого вигадувати, а просто виконувати ті норми головного Закону України, які затверджені Верховною Радою. Підзаконні акти мають відповідати Конституції, а всі громадяни України, незалежно від соціального статусу і посади виконувати ці закони. А щодо російської мови, то впевнена, настав час поговорити відверто про статус рідної мови. Адже у кожного вона своя, бо на території України, за переписом населення 1989 року, проживає 136 національних меншин із титульною українською нацією /http://www.spadshina.com/. «Рідна мова»  і «державна мова» – це різні змістові ідеологеми, які потребують окремого роз’яснення, і ми поговоримо з вами на цю тему. Пропоную спеціалістам долучитися до цього дослідження і висвітлення на сторінках преси. Немає антагонізму, є нерозуміння і незнання.
         Настав час створити державну ідеологію, бо держава без ідеології – це країна третього світу, яка не навчилася себе поважати, не виховала повагу до Себе своїх громадян і, відповідно, ніколи не дочекається поваги від сусідів і партнерів.
Я пропоную: Нова політична доктрина внутрішньої політики України повинна називатися Доктриною консолідації .

Коротко, тезами, розглянемо історію створення філософсько-концептуальних аспектів державної ідеології України:

·        Українська національна ідея виходить із автохтонності української нації, вона охоплює різні сторони суспільного буття: державність, суверенітет, соборність. Реалізація національної ідеї постає як національний ідеал.

·        Духовною першоосновою національної ідеї повинна стати ідея інтеграції культурно-національних і загальнолюдських цінностей, так званий діалог культур, взаємодія менталітету окремих корінних народів та етносів, що живуть в Україні  ( при умові збереження  їх національної своєрідності і неповторності; гармонійного розвитку кожної особистості , дотримання свобод та релігійної толерантності).

·        Діалектика розвитку національної самосвідомості проходить декілька етапів:

перший – самоствердження через протиставлення себе іншим націям  (це відбувалося, коли українці жили у складі інших держав, як національні меншини, колонізований народ) ;

другий – усвідомлення народом необхідності розвитку рівноправних (інтеграційних) стосунків з усіма корінними народами та національними меншинами (маємо незалежну державу, є титульною нацією і нікому нічого доводити не потрібно).

Доктрина консолідації, повинна забезпечити :


1.     Реалізацію потенцій  менталітету народів України, що поверне втрачену честь та гідність самоцінності особистості;
2.     Умови для задоволення матеріальних, соціальних і духовних потреб;
3.     Соціальну ситуацію вільного розвитку кожної конкретної особистості, соціальної групи, національних меншин;
4.     Права громадянина, що сприяють консолідації народів України через зростання самоповаги особистості, утвердження поліетнічності культур, їх неантагоністичне суперництво, бо світова історія, її розвиток – феномен розмаїтої суперечності і множинного взаємозбагачення культур;
5.     Інтеграцію культурно-національних цінностей окремих осіб, соціальних груп, етносів і перетворення їх у відкриту систему, де розвиток свого призводить до вивчення взаємозбагачення цінностями інших культур, що розвиваються в єдиному соціально-економічному і державному просторі.

·        Напрямки реалізації Доктрини консолідації  :

1.     Культурно-духовний (утвердження у масовій свідомості думки про безумовну реальність і перспективність побудови «Нової України» як єдино можливої форми задоволення життєвих потреб кожного та інтеграції її в європейську та світову спільноту).

2.     Громадсько-політичний (встановлення повнокровного політичного життя, включаючи опозицію; суспільна угода про громадянський мир та злагоду; трансформації установок ненависті та руйнації на любов і творення; перехід від психології «лукавого раба» й безсловесного виконавця, особливо у сфері освітньо-виховних інститутів, до людини вільної, мислячої, творчої, відповідальної за свою працю та наслідки своїх дій).


3.     Соціально-комунікативний (самопізнання своєї сутності, самооцінка своїх можливостей, самовизначення себе в соціумі, само актуалізація на індивідуальному та груповому рівнях).

4.     Навчально-пізнавальний (гуманізація процесу освіти в навчально-виховних закладах: дошкільні заклади, середня школа, спеціальна професійна школа, вища школа; формування самосвідомості громадянина Нової України на ґрунті історичного культурного буття, культурних та морально-етичних цінностей, прагматичного раціоналізму і патріотизму, активної участі в розбудові своєї держави через самоствердження і самореалізацію кожної конкретної особистості, групи в соціумі).


5.     Фізично-продуктивний (створення нових робочих місць, реалізація науково - обґрунтованих програм, що сприяють навчанню, залученню та перерозподілу трудових ресурсів в межах держави , модернізація старих та створення нових галузей господарства , виходячи із потреб міжнародного розподілу праці і місця в ньому України та визначення приоритетних галузей економіки держави).

Обрати базовим приоритетним напрямком Розвиток національної освіти і виділяти  не менше 20% валового доходу держави впродовж найближчих 20 років, за прикладом Японії, і перетворити Україну на потужну освічену державу, державу новітніх технологій, математичних, природничих і гуманітарних знань.

Україна майбутнього – це потужна громадянська демократична держава, сильна самоврядуванням, просвітництвом, економікою та свідомими індивідуумами, що виробили консенсус спільного життя .



пʼятниця, 17 грудня 2010 р.

З Новим Роком та Різдвом Христовим!

Дорогі краяни!
Від щирого серця вітаю Вас з Новим роком та Різдвом Христовим!

Постукав у віконце Новий рік,
Дихнув на шибку інеєм сріблястим,
Хай буде у вас, друзі, довгий вік,
Наповнений любов'ю, миром, щастям!

Хай ваші мрії збудуться в цей день,
Достатком і добром наповнюється хата.
Я зичу вам і сміху, і пісень,
Здоров'я вашим дітям, мамам, татам.

З повагою
Ірина Квасниця